Fa unes setmanes que
vàrem fer una sortida familiar a Barcelona i, una de les visites que ens havíem
proposat, era la del Mercat de la Rambla que, sempre, crida l’atenció de propis
i estranys.
No per sorpresa,
la meva visió continua essent dubtosa, respecte del fet en que s’està
convertint aquest espai referent. D’una part el meu dubte sorgeix per una
evident aposta per el turisme, la vistositat, la decoració, i la substitució de
les parades de productes 2clàssics2, per altres mes adreçats als visitants (mes
bars, mes coses preparades per menjar a l’instant …); l‘altre, l’èxit de visitants, no es tradueix en un
client consolidat, sinó que es un client esporàdic, ràpid, de telèfon i fotografia
a punt de captar els colors cridaners.
Per final hi ha
la consolidació de un tipus de comerç allunyat del que ha estat propi d’aquest,
i d’altres mercats, el que correspon al subministrament de productes a la població
de l’indret, i com a element cohesionador dels treballadors i clients que hi
participen, i del barri que l’envolta
Desconec com, les
pròpies autoritats municipals, que han estat molt reivindicatives en el cas
dels establiments singulars no veuen la pèrdua d’aquesta identitat, com a
realitat viva que s’està desfent, amb una globalització que tot ho normalitza.
Igualment hi ha
un efecte radial, d’impacte, respecte dels establiments propers que gaudeixen
del volum de visitants i que, alguns d’ells, no estan a l’alçada que el indret
mereix.
Avui mateix ha
entrat en funcionament, la limitació de grups al recinte, per afavorir-ne l’activitat
pròpia del mercat i el transit intern. Haurem de seguir aquesta iniciativa, per
a veure els resultats, i l’opinió de les persones afectades.
Si volem que continuï
essent un referent de la realitat, i varietat, del producte mediterrani, cal
centrar l’oferta, en que el visitant conegui que, a Catalunya, tenim una
varietat pròpia de producte de la variada orografia ja que, en cas contrari, convertiríem
el mercat en una franquícia de parades.
Crec que no cal
explicar que, a qualsevol país d’Europa, podem trovar mercats, indrets o espais
on degustar o comprar els productes recollits de proximitat.
Potser hauríem de
pensar que es una estructura de la ciutat, que no ens hauríem de permetre
perdre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada