dijous, 7 d’abril del 2016

Cotxes intel·ligents ... o persones irresponsables

Fa uns dies, el conseller Jordi Jané, va comentar que s’havien denunciat a més de 8300 conductors conduint sense el carnet :  les motivacions poden ser variades (no haver superat les proves, estar sense punts, tenir el carnet retirat ...).
No es una bona noticia, que esta en la línia de saltar els límits del risc, i de la convivència : del risc, per el perill que comporta vers altres vehicles, conductors i acompanyants i, de la convivència, per quant sembla que tot estigui permès.
Però la vida de les persones, i les seves seqüeles físiques i emocionals, que pot comportar un accident no tenen res a veure amb una multa de trànsit, o d’aparcament. Si això hi ajuntem possibles nivells alts d’alcohol, drogues, o excés de velocitat, de cansament, o altres preocupacions que puguin afectar els reflexes, n’augmenta la gravetat. Per tant no hi pot haver cap tolerància.
Però també ens manca fermesa en plantejar innovacions que ajudin a reduir l’impacte, entre elles, proposo :
a)       Instal·lar als vehicles electrònics circulant a Espanya un dispositiu que una vegada superats els 15 dies de la validesa de la ITV, no es puguin posar en marxa, amb lo qual s’acabaria amb els vehicles sense aquesta validació i, qui manipulés aquest aparell fora de les ITV’s, tindria una sanció exemplar.
b)       Si som capaços de incorporar aparells que fan aparcar els cotxes, obrir a distancia la porta del darrera, o obrir sense clau, per posar alguna de les avantatges, també n’hauria d’haver alguna que valores els reflexes de qui condueix i provoques que, el vehicle, limiti la seva velocitat a un màxim de 30 kilòmetres per hora, en les cinc hores següents. 
Hem de lluitar-hi tots, per recuperar el seny a la carretera i reduir, novament, el nombre de persones mortes i el de ferides.