Des de que vaig recuperant la història
dels Giner, amb altres membres de la família, he anat ratificant les mancances
emocionals que arrastrava i que havien afectat a altres generacions directes;
he intentat cercar com podia reflectir, en aquestes línies, i compartir aquest
fet. El compartir-ho permetrà que professionals relacionats amb aquests àmbits,
puguin valorar si es una situació més generalitzada, i/o pot afectar a altres
persones.
He trobat algun article esporàdic a “google”
sobre aquest tema (molts mes referits a intel·ligència emociona) encara que
prefereixo reflectir la meva experiència :
Al igual que hi ha un llenguatge verbal,
de gesticulació, n’hi ha un d’emocional, aquell que ens permet percebre
determinats fets, sentiments i emocions.
Per tant podem definir la memòria
emocional com la capacitat d’aprendre, emmagatzemar i recuperar informació
relacionada amb les emocions; el record, conscient o inconscient de situacions
emocionalment significatives.
Tradueixo, un paràgraf, de la web “La
mente es maravillosa” que m’ha semblat interessant, i que diu : “...També aquí resideix
el motiu de perquè les experiències de la nostra infància juguen un paper tant
important en la nostra vida adulta. De nens, els records, es graven directament
a l’amígdala, sense un procés verbal que els acompanyi. En aquests moments, els
esdeveniments es limiten a pures emocions, sense comptar amb paraules
suficients per explicar el que succeeix, i el perquè. Més endavant, a les
nostres vides, aquests records emocionals sorgeixen una i altra vegada, sense que
puguem controlar-los, encara que sapiguem que son irracionals.
Molts nens i adolescents problemàtics, a l’escola,
son qualificats sense raons com a “tontos”; en realitat el problema no es
cognitiu, sinó emocional ja que tenen dificultats per a gestionar les emocions
i rauxes. I es que tot el nostre pensament esta orientat a mantenir un confort
emocional. Si no ens sentim be, per molt racional que ens semblin les circumstàncies
per convencen’s del contrari, no estarem en condicions de trobar l’equilibri...”
La memòria emocional és molt eficient :
recordem millor aquelles coses que tenen un contingut emocional donat que,
aquests records, son importants per a la supervivència i la autopreservació.
Per contra la intel·ligència emocional,
ens permet vehicular de forma adient els nostres sentiments i emocions, i no
caure en el impuls (en el sentit d’actuar de forma rapida, sense valorar tots
els factors). Desenvolupar les habilitats emocionals ens permet tenir, un major
grau d’autoestima i seguretat.
Però mes relacionat amb la manca d’aquesta
memòria emocional (sense entrar en els motius, que seria objecte d’un altra
reflexió mes acurada.
D’entrada aquestes persones tenim(tenen)
una manca d’un element important, jo diria que un puntal, que
complementàriament amb el pensament racional i el coneixement, haurien de ser
la base dels nostres plantejaments, tant per gestionar les pròpies emocions,
com per a valorar les persones de l’entorn
He agafat un símil per visualitzar aquesta
afirmació i seria que per entendre bé una realitat necessitem tres paràmetres :
alçada, amplada i profunditat, i la memòria emocional es una d’aquestes parts.
Igualment aquest factor emocional es el
que ens fa veure que moltes vegades el dos mes dos no son quatre, sinó que hi
ha elements que influeixen en aquest equilibri.
Crec que hi ha un llenguatge emocional,
que podem copsar, però que no retenim. Moltes vegades aquesta manca emocional
pot comportar un bloqueig en les respostes afectives, o també en les converses
on el fet emocional hi es present.
Per contra hi ha una major capacitat
d’anàlisi racional; això no interfereix en la vida ordinària, mes enllà de
ser-ne conscient; encara que hi pot haver una afectació del caràcter.
Moltes vegades aquesta manca es pot
materialitzar en la reduïda capacitat d’exterioritzar, o de vehicular, aspectes
interns (sentiments o sensacions), per aquesta manca d’elements emocionals.
Igualment la relació familiar amb altres
persones de l’àmbit familiar, es pot veure afectat e incomprès.
Potser un dels efectes, més negatius, es
que aquesta situació es pot transmetre a noves generacions, d’una forma
involuntària, ja que al no haver-ho percebut, els fills troben habitual aquesta
mancança emocional.
No he trobat enlloc una metodologia, o una
forma, en que es pugui treballar i recuperar aquesta capacitat d’enregistrar,
de forma correcta, aquest fet emocional i, per tant, m’agradaria compartir
aquesta reflexió per poder.
Vull demanar disculpes per alguna
afirmació o incorrecció de les que s’expressen en aquest post, ja que es una percepció
personal.
PD. Aquest dies s’ha publicat un article
sobre “La alexitimia : el velo emocional”, dins del bloc :
bloc.psicoactiva.com/la-alexitimia-velo-emocional/ escrit per Marta Guerri; en
alguns aspectes del seu contingut m’hi puc identificar, però en d’altres no.
Penso que qualsevol aportació en aquest camp serà agraïda.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada