En les darreres
setmanes, aquestes dues cadenes de distribució, han estat al mitjans . la
primera, per el tancament dels seus establiments, i la segona per una sotragada,
de la qual esperem se’n surti.
Ambdues son casos
que ens permeten reflexionar, de forma general, d’un comerç que ha patit un
revulsiu : d’una part la irrupció de centres especialitzat, amb una forta
capacitat de captació i atreure a la clientela, i la segona un combinat
d’aquesta i un evident canvi d’hàbits o de comoditats.
Però voldria matisar
els elements que se’ns en van amb la pèrdua de xarxes d’establiments com
aquests (i ho faig amb caire genèric) :
a)
Aquestes
xarxes tenen una distribució coherent dins el territori, adaptades a les
necessitats de cada zona i amb una bona cobertura de transport serveis postvenda.
b)
Al
darrera hi ha un assessorament especialitzat, fruit dels anys d’estar oberts al
públic i del coneixement del producte.
c)
Hi ha
una voluntat de compartir poble : de col·laborar i donar suport a les
activitats socials i culturals, i amb la implicació ciutadana.
d)
Hi ha
una generació de llocs de treball a nivell local, la consolidació d’aquests, i
el manteniment d’una activitat econòmica local continuada, imprescindible, per
dotar al municipi d’una autonomia, en l’adquisició de bens i serveis.
e)
Es
genera una confiança : una continuïtat en el tracte, que es renova amb compres
posteriors, una garantía que es transmet de la qualitat del producte, i amb el
tracte personal.
Les grans marques
han optat per un servei que l’entenem a la inversa : amb un numero molt limitat
de botigues (situades estratègicament i amb bones comunicacions) opten per
atendre a tot el públic; per tant si vols un producte, has de fer el kilòmetres
que siguin.
El comerç hauria
d’estar al servei del client, no el client al servei de las grans cadenes
comercials ...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada