Els establiments
oberts per la comercialització de productes o serveis, son molt mes que això : han
estat històricament un fet cultural, un lloc d’assessorament, de coneixement, i
de resolució de dubtes, han estat un col·lectiu generador de llocs de treball,
cohesionador de l’entorn, un lloc on fer xarxa i per a la divulgació de
noticies d’àmbit mes proper, d’interrelació ...
El canvis en els
comportaments de compra de la ciutadania, les comoditats que ofereixen els grans
nuclis comercials, la concentració d’oferta en un espai reduït, i el reclam de
preus baixos, ha deixat arraconat un tipus de comerç que aguanta sota mínims, especialment,
en pobles e indrets on el nombre d’habitants no fa rendible una activitat
comercial.
Però el comerç,
crida l’un a l’altra : es el resultat de la suma d’establiments, generalment agrupats
en un espai proper, i de la seva complementarietat.
Deia l’alcalde
del meu poble que el comerç (hi ho deia també amb altres referències), no son
50 o 100 botigues posades una al costat de l’altra : es, i son, les vivències,
el treball conjunt, i sentir-se que es forma part d’un espai comercial, i això
fa que pugui compartir amb l’establiment del costat converses, tenir-hi uns
objectius comuns.
En un altra àmbit
es com aquells alumnes que entren, a l’escola o a la universitat, com a
companys i surten com a promoció : si surten com a companys, malament, si
surten com a promoció vol dir que comparteixen el resultat de moltes vivències
que els fan especialistes en quelcom i que aquestes vivències superaran el
temps acadèmic.
Al igual que en
seu dia van ser les Associacions de Veïns, les Associacions de Comerciants han
de reinventar-se amb uns objectius mes adaptats, i entre ells han (o haurien)
de cercar la representació del sector, la potenciació d’accions que
repercuteixin en la millora de la facturació dels establiments, la consolidació
dels mateixos, pensar en el mig termini, replantejar-se el seu caràcter localista i
actuar mes coordinadament amb associacions veïnes, i afavorir politiques
conjuntes de promoció global de l’activitat econòmica local.
Però com a primer
pas : Som capaços de parlar amb el nostre veí comerciant, encara que no sigui
del mateix sector, o el continuem veien com una competència ?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada