dijous, 14 de novembre del 2013

El comerç mes enllà dels límits locals …

La reducció del nombre de comerços oberts a la nostra comarca, fa que la compra d’alguns subministraments es faci en pobles veïns, tant per el fet de que ens trobem en un punt en que sigui mes a prop el comerç veí, o perquè no hi hagi aquest tipus d’establiment, o hagi tancat recentment.
Mes enllà d’aquest fenomen que es multiplica quan fem referència a grans superfícies o marques amb molta capacitat d’atreure clientela (Decathlon, Media Markt, Ikea …), ens fa veure d’insuficiència dels límits municipals.
Però aquesta interrelació, no es veu compensada amb una coordinació de les accions comercials de les diferents Associacions de Comerciants, immerses en projectes pensats per a públics mes tradicionals, i amb una visió poc actualitzada.
Només com exemple hem de veure l’ utilització que es fa de les eines de localització i directoris a la xarxa, on la presencia del comerç local es minsa.
Moltes vegades hi han activitats col·lectives, com les Parades al Carrer, o les seves variants semblants, que cerquen unes activitats d’apropament, però que a la finalització no en recerquen els resultats o les avantatges respecte de l’augment de la facturació en la mateixa acció o en un període posterior, o l’avaluació de l’activitat.
Si no som capaços d’avançar, de fer créixer els negocis amb independència del lloc, i per extensió de fer créixer el nombre d’usuaris dels comerços, difícilment podrem consolidar espais comercials eficaços.
En la mida que no veiem que el desenvolupament comercial es feina de tots i no d’uns quants, podrem consolidar models estables; en la mida que no aconseguim estarem foragitant el comerç innovador, el de valor afegit, caient en una espiral d’un comerç que s’arronsa, i abaixa el seu nivell de servei per oferir productes i serveis mes genèrics.
El nivell d’un poble es valora per la seva capacitat de generar activitat econòmica : empreses i comerços, com a font de cohesió i d’arrelament dels propietaris i treballadors, de generar recursos per al finançament de les necessitats col·lectives, i d’implicació en els afers del dia a dia.

Sense una capacitat de generar activitat econòmica, que es un poble ?