Un dels primers
plaers de l’any es, escoltar, el concert de Cap d’Any, que ha esdevingut una
tradició, i que es la televisió ens apropa des de Viena encara que, en els
darrers anys, es va consolidant una opció alternativa, a Figueres, en el mateix
horari televisiu.
Una posada en
escena impecable, unes obres musicals a l’entorn de la prolífica família
Strauss, la sala d’audicions al Musikverein (amb una de les millors acústiques),
la Filharmònica de Viena (amb mes d’un segle i mig de trajectòria), una
ornamentació floral molt cuidada, la direcció orquestral d’en Daniel Barenboim
amb molta seguretat, un cuidat grup de dansa que acompanya alguna de les peces
i que ho fa des d’indrets i espais que evoquen l’època daurada en que varen
esser escrites les obres, i un estudiat disseny del vestuari de la coreografia
dels ballarins, tot combinant modernitat amb l’elegància dels moviments.
I a la vegada un
públic entregat, expectant, atent a l’evolució de cada instrument, en un espai
i moments únics ...; la televisió ens permet gaudir dels detalls, d’aproximacions
de càmera, dels racons ornamentals i decoratius del propi edifici...
Però, mes enllà
de tot això, hi ha un missatge, hi ha un treball d’assajos, de complicitats, d’un
valor afegit, de treball compacte perquè surti tot be.
Com en la nostra
vida, hi ha un moment per la formació, i un temps per a aplicar-ho; temps per
implicar-nos i temps per omplir la nostra vida d’allò que ens agradi. Nosaltres
hem de saber trobar el nostre instrument.
La nostra
partitura es veure de quina forma nosaltres aportem a aquest engranatge comú :
el poble es una orquestra, en la qual uns anem cap a la compra, d’altres al
treball o al estudi, d’altres a passejar o a fer la xerrada, d’altres a casa
per motius diversos, i d’altres cercant noves oportunitats laborals ...tota una
petita orquestra perquè el poble rutlli i bategi.
Permeteu-me que
centri el meu comentari en el Director : en aquest concert té un protagonisme
basat en la seguretat amb que imposa el ritme, amb un llenguatge i gestos
planers i,com si es tractes d’una feina senzilla, deixa que l’Orquestra flueixi
harmoniosament.
En un moment
determinat va deixar la posició prioritària de Director i va recorre tot
l’escenari saludant a tots els components de l’orquestra mentre, aquests,
continuaven tocant la peça; aquestes sortides de guió (si es permet
l’expressió), no serien acceptades, sinó s’entenguessin que no desvirtuen l’essència
de l’acte, ni la solemnitat del mateix.
Ens ve a
demostrar que si cadascú coneix el nostre paper, la nostra situació dins la
societat, el nostre instrument i les capacitats que tenim, poden fer grans
coses; ens calen directors que ens facin sentir, però que no es fessin sentir i
que, a la vegada, ens sàpiguen transmetre els valors del que anem a fer.
Hem de començar
l’any amb aquesta predisposició.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada