Ja un nou comerç
que moltes vegades hem recorda al de quan era petit : els “colmados”, “tendes
de queviures”, o “d’ultramarins”, encara que l’únic que si assembla es el seu
caire atapeït de productes, amb estants que arribaven fins el sostre.
D’altres
establiments venien a pes (a granel), segons el volum que volies; de vegades a
perfumeries i ferreteries i a altres tipus d’establiment també ho feien. També
amb les peces de roba es podia comprar els metres que volies, i un sastre o
modista et feia la peça a mida.
Aquest tipus de
comerç es basava molt en l’experiència del propi botiguer, i també dels seus
empleats, que coneixien el producte, el moment òptim de maduració, el proveïdor
que els subministrava, i que es transmetia a través del propi establiment.
Avui en dia tot
be envasat, i el que es fresc no sen sap l’origen : pots trobar fruita fresca de
temporada a qualsevol moment de l’any, sense que moltes vegades puguem conèixer
amb seguretat l’origen i varietat exacta de la mateixa; a les botigues de roba
no hi trobes una persona que t’orienti, de si una peça de roba et queda bé, o
els colors estan conjuntats, per estar mes elegant. Els productes envasats han permès
homogeneïtzar una oferta d’alimentació que la trobem als estants del súper, en
mides, marques i formats que en poc ens ajuden a esbrinar la seva qualitat
real.
El botiguer
tradicional neix –neixia- al comerç, de petit absorbia tots dels secrets del
producte, de conèixer l’origen, el tacte, el moment oportú, o el que li va be :
es un comerç familiar, que viu per a una activitat econòmica que a la vegada
genera una interrelació amb la clientela, un espai de coneixement i
assessorament, un element cultural i cohesionador del indret on neix.
Aquest indret,
barri o poble necessita del comerç com a element per a la seva subsistència : d’una
part com a proveïdora de llocs de treball, d’impostos per a atendre les
despeses generals del municipi i per garantir el manteniment d’una població
estable, que podrà satisfer les seves necessitats de compra, i subsistència, en
el mateix entorn que li es propi.
Però aquest
botiguer tenia l’encert d’adquirir els productes que coneixent la seva
clientela podia vendre, ja que no es podia permetre que li quedessin productes
estocats o que poguessin passar el període d’adquisició adient.
Aquest comerç l’hem
deixat perdre, enlluernats amb franquícies i grans superfícies, i el propietari
s’ha vist desbordat per una clientela que no es deixa fidelitzar, amb uns
centres comercials, un potencial publicitari promocional difícil de fer-hi
front i on sota un mateix edifici s’hi conjuguen totes les necessitats d’oci
(cinemes), gastronòmica (restaurants), de magatzems amplis (Carrefour, Alcampo
...), de comerç variat i de diferents segments i/o marques (franquícies, gamma
alta ...), d’estacionament de vehicles garantit ...
En continuarem
parlant ...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada