divendres, 20 de desembre del 2013

Nous horitzons a les entitats representatives : Comerciants (VII)

El client virtual (també visual), el de les noves tecnologies, es molt light : adquireix els productes i serveis sense la tangibilitat (el tocar-ho, sentir-ho), i els seus impulsos de compra es basen, prioritàriament, en el fet visual, el preu, la facilitat de compra i la consulta comparativa dels diferents productes del catàleg.
Davant d’un client amb unes percepcions que s’escapen a qualsevol raonament, o campanya que es pugui fer, l’acció del comerciant es veu superada, no per la manca de coneixements, sinó de la forma amb que ha d’afrontar-ho
D’altra banda, l’ objectiu d’aquestes associacions de comerciants, d’ajuntar voluntats sota el mateix paraigües, ha estat la representació i l’organització d’activitats conjuntes per afavorir una presencia mes forta i col·lectiva. Això ha estat possible en campanyes promocionals, en l’ànim de fidelitzar una clientela i d’ identificar-la amb uns comerços que donaven resposta a la majoria de les necessitats de compra.
El pas del temps, la consecució dels seus objectius, la dinàmica de la societat, i la crisi han fet que els objectius, s’hagin vist superats per aquestes circumstancies i, aquestes mateixes associacions, passin per moments baixos a l’espera d’un replantejament de les seves finalitats.
Jo sempre soc partidari del “carretera i manta”, en molts àmbits empresarials, personals i d’entitats, en el sentit de que cal veure diferents indrets, parlar amb molta gent, copsar idees i plantejaments nous, estar obert al debat, i fer-ho amb tranquil·litat.
També moltes de les activitats col·lectives que es fan al carrer es promouen com un acte de reafirmació de l’existència del comerç, sense mirar la rendibilitat o si comportarà un increment de vendes; no hi ha una reflexió, i/o seguiment posterior, per avaluar si cal continuar amb les mateixes propostes, i si han estat encertades.
Malgrat tot continua havent una percepció de que, l’establiment veí, es una competència, de que estem lluitant per el mateix client (encara que siguin en rams molt diferents). Ens costa trucar a la porta del veí i comentar temes transcendents i, aquestes accions promocionals que es veuen com una acció conjunta, es en realitat la suma de petits interessos comercials particulars.
Quan un client se’n va (va a comprar fora de  l’entorn comercial local), hi perdem tots : i això moltes vegades no es percep (i moltes vegades no torna).

Al proper post comentarem l’opinió personal envers diferents accions de millora ...