divendres, 25 d’abril del 2014

A qui ha de beneficiar la llei electoral ?

Es torna a parlar, aquests, dies del possible consens d’una nova llei electoral catalana; un d’aquells temes, pendents, que s’arrastren per no haver arribat a un consens. A ningú se li escapa que si, la nova normativa, hagués comportat una millora en el nombre de càrrecs electes, o d’un millor posicionament, segur que s’hauria implementat i, cercat acords per a la seva realització.
Potser ha arribat un moment on, certs partits, poden veure (o millor dir preveure) una pèrdua d’influència en el seu electorat i, per tant, perdre part dels diputats o regidors (en cada un dels seus indrets) en favor d’algunes organitzacions, o col·lectius, que parlen de forma quelcom diferent : entre el manteniment del estatus actual (rígid i corporatiu) i l’empenta de noves formacions, amb capacitat de fer-se un espai, les eleccions en els propers anys, afavoriran nous ventalls - equilibris de distribució i menys possibilitats de governs monolítics, o d’una sola formació.
Però la pregunta de l’encapçalament, continua vigent : crec que no ha d’afavorir a ningú, cal ser neutre i, per tant a cada circumscripció, ha de sortir escollit aquell representant que tingues la confiança del territori, amb independència del partit que el presenti; això representa millorar els termes de representativitat (equivalència entre nombre de ciutadans i representants), fins a termes que tendeixin a homogeneïtzar el valor de cada vot amb independència del lloc on es resideixi i, amb respecte a les identitats minoritàries (tant per especificitats, com per a espais amb una densitat de població petita).

Personalment, sempre he valorat als regidors del meu poble, com a regidors que ens representen a tots i, amb independència de la llista en que varen esser escollits i una vegada electes, son representats de tot el poble i, no solsamènt, dels membres o partidaris de la llista per la qual van optar, fet que es difícil de diferenciar ...