Hi ha una qüestió que sempre m’ha intrigat i és el perquè,
durant la vigília de la festa de l’Epifania, la cavalcada dels Reis de l’Orient
no fa una visita a l’església local; pot semblar una pregunta sense sentit,
però m’agradaria fer-hi un raonament, al plantejar-la.
D’una part unes administracions publiques, que es
manifesten laiques i, que han de ser curosos amb la llibertat religiosa de cada
un dels ciutadans, son les primeres que organitzen aquest esdeveniment –la
cavalcada- com un acte mes i, per tant, sense traslladar als participants i
espectadors el sentit religiós del que es fa. Igualment l’afegitó del Patge
Reial una desena de dies abans, també sol ésser organitzada per els mateixos ajuntaments,
o per entitats alienes a l’església, per exemple centres comercials ...
Hi han altres manifestacions en la vida de Jesús en que
és la societat civil, i mes concretament les confraries, les que s’encarreguen
de mantenir la festivitat i el sentir del fet religiós : es el cas de la
Setmana Santa, on les imatges (que generalment estan a les esglésies), i les
processons, estan organitzades per aquestes entitats, tant en els recorreguts
com en la logística pròpia de l’esdeveniment.
Mes a prop tenim en cas de les representacions de la
Passió, històricament centrades en quatre poblacions, i que son organitzades
per entitats pròpies, a mig camí entre una organització religiosa i una entitat
cultural, i les representacions dels Pastorets, amb la celebració properament
del centenari del text d’en Folch i Torres, també vinculades a col·lectius o entitats
properes a l’entorn de l’església.
En un i altra cas, la participació en aquets actes,
reforça la vinculació envers el fet religiós i, en la majoria de casos, les
activitats socials s’allarguen durant la resta de l’any. No entenc com,
l’església, no té un paper més actiu en el disseny, estètica, objectius de la
festa, i en la transmissió dels motius de la mateixa ...
En un moment en que hi ha una major incidència
dels”personatges” com el Pare Noel, i altres aliats, que pressionen a nivell de
carrer, de mobiliari, de complements i de
“merchandising”, s’hauria de replantejar aquesta festa, ja que pot caure, en
una festa consumista, fet que desvirtua l’origen. El regal de Reis és, i ha de
ser, un petit detall, com aquell que varen deixar al cobert de Betlem,
personalitzat, pensat, reflex de l’estimació que li tenim a la persona a qui va
adreçat; el somni, la il·lusió, el regal ostentós, no pot esser moneda de canvi
de l’estimació dels mes petits ...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada