diumenge, 23 de març del 2014

La mobilitat i el comerç : danys col•laterals

La facilitat d’accés al centre comercial (històric o nou espai) es vital, per donar comoditat al fet de la compra : no té un efecte directe, però si que permet, al consumidor, adreçar-se a un indret o altra.
Hi ha hagut una opinió, generalitzada, fa unes dècades de fer el desviament dels encreuaments locals, cap a rondes exteriors que en feien la circumval·lació i, per tant, hi havia una major mobilitat per a fer desplaçaments de mes durada. Aquesta millora ha empobrit els centres històrics, nascuts moltes vegades de rutes de desplaçament i comerç de fa temps i que, ara, s’han vist minvats d’una clientela de pas. La ruta, desplaçament en cotxe, sortida dominical, o participacions en fires i actes arreu de Catalunya es basa, en part, en el coneixements dels indrets, dels productes, i dels serveis que ofereixen : entrar al Bar, comprar un panet, o l’embotit del indret son plaers, als quals no hi voldria renunciar.
Però, en àmbits mes propers, ens trobem amb accions municipals que, basant-se en criteris genèrics, fan obres, canvis de sentit o desviacions del transit que afecten la rutina habitual del ciutadà. Si per anar a comprar un producte, de consum diari, ens dificulten l’accés, l’aparcament, o perdem temps en un embús, desistim i anem a comprar-ho a un altra indret; aquest fet reiteratiu fa minvar les compres i, posar en perill, la continuïtat de comerços.
Això ho hem vist també en carrers, o places, que han estat tancats durant un període de temps perllongat i, per tant, l’accés als comerços s’ha convertit en una sèrie d’obstacles.

Cal valorar les accions a la via publica, amb un efecte polièdric, i veure-hi les implicacions a mig i llarg termini que se’n poden derivar : per molt que millorem el nostre entorn, un espai sense comerç, es un espai en retrocés.