Alguna vegada ja he comentat que en aquest mon, tant tecnològicament
connectat, hi han molts espais on, malauradament, aquest intercanvi
d’informació s’ha reduït i, un d’aquests àmbits, es l’associatiu.
Potser, hi han dues grans causes que ho han afavorit : d’una part, el increment
en els preus d’impressió, manipulació i distribució de butlletins i circulars,
que ens informaven dels esdeveniments, i marxa de la societat i, d’altra, una
manca d’adaptació de les tecnologies i xarxes socials per a fer aquesta funció,
a les entitats.
Això fa que hi hagi una distanciació entre la tasca voluntària, i a la
vegada complexa, dels responsables de les entitats, i la percepció de que rep
el soci, que no li arriba de forma periòdica el feedback del que s’està fent i,
moltes vegades, aquesta tasca de gestió requereix d’hores i tràmits, que no son
valorats (desplaçaments, tràmits, burocràcia ...).
Un efecte d’això es que, a les assemblees anuals de socis i, en el torn de
preguntes, hi aflorin temes que no son del cas (no perquè no sigui el lloc,
sinó perquè no hi ha altres mitjans o moments per a expressar-ho) i
l’assistència no sigui mínimament representativa del nombre total de socis;
aquest efecte, que també ni podríem dir desafecció, succeeix en una gran part
de les nostres entitats. Potser caldria replantejar el contingut de les
assemblees de socis, per fer-les mes atraients.
En el moment de rebre el càrrec de la quota, es quan reflexionem i valorem
el motiu d’aquesta vinculació i, en moments com aquest en que es qüestiona
qualsevol despesa, pot esser un motiu de baixa de socis, nomes solventable amb
una visió mes emocional, envers els objectius socials.
Al meu entendre hi ha algunes pautes que podrien ajudar, i així les exposo,
per si poden ésser d’utilitat.
a) Crear
una vocalia de Motivació Interna, es a dir de seguiment del soci, amb una
gestió acurada de la base de dades, per a conèixer amb mes detall les inquietuds
del soci
b) La
tutorització, es especial en els nous socis, en l’acompanyament en les primeres
vegades que s’apropen als actes socials, fer la presentació a altres membres, i
el comentari en el contingut dels mateixos.
c) Seguiment
piramidal, es a dir, repartir els socis entre diferents responsables, de forma
que la informació es transmeti, i es garanteixi la seva transmissió.
d) Establir
espais en que el soci pugui establir un diàleg amb el President o la Junta, amb
uns horaris preestablerts.
e) Fer
participar al soci dels esdeveniments, de la programació, i dotar d’elements
que afavoreixin la implicació en les tasques pròpies de l’organització.
Es cert que això que sembla fàcil es difícil de implantar-ho, però les entitats
també exigeixen una posta a punt, per a seguir el ritme dinàmic de la societat
i, adaptar la seva estructura i objectius, als nous reptes. Si fem aquest
esforç les entitats podran tenir un futur mes clar : en altres casos caldrà, i
suposo veurem, entitats que s’integren i ajunten esforços per sobreviure, i
d’altres que, malauradament, no podran assolir els seus reptes socials.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada