dijous, 13 de març del 2014

Passeig de Gracia : carrer o parc temàtic

Aquesta via té el punt de referència del luxe, i poder econòmic : d’una part, fa un segle hi trobàvem algunes de les representacions de marques americanes de cotxes; uns anys mes tard son els bancs, el que van omplir d’edificis i oficines amples el Passeig i, actualment, són les botigues de luxe, de les mes reconegudes marques de perfum, roba i complements, les que han omplert els locals d’aquesta via, amb uns lloguers que, nomes firmes escollides, poden assumir.
Al titular, he posat “carrer”, sense cap esment negatiu, sinó en el sentit d’un espai col·lectiu on passejar, fer la vida, asseure’s, comprar ...: però, cada vegada, el Passeig ha esdevingut un lloc prohibitiu, allunyat del ciutadà que resideix a Barcelona ja que, els preus dels productes, el tipus de client que cerquen, i la limitació en l’entrada no el fa atraient, com a espai urbà viu.
Coincideixen en aquest espai edificis emblemàtics del modernisme, la Pedrera, la Casa Batlló i altres exemples menys coneguts, però necessaris en una ruta complerta  del modernisme.
Hem transformat aquest espai en un lloc temàtic de compres de luxe, de turistes o compradors arribats d’arreu però identificats amb un poder econòmic que es deixa captivar per aquests productes i que els troba agrupats en un petit recorregut.
Si som capaços de posar entrada al Castell de Montjuic, o al Parc Güell, potser seria interessant de valorar de fer pagar entrada en uns espais de passeig i, contribuir, d’aquesta manera a fer més millorable i si cal exclusiu aquest espai.

Segur que encara ens queden molts espais per descobrir i, de segur, encara trobarem establiments i comerços a la nostra mida, i ajudarem a que els mateixos es mantinguin en eixos comercials, ara desafortunadament, no tan atractius, paro que si formen part del espai viu de la ciutat ...