dimarts, 13 d’octubre del 2015

Comerç local Lliça : i ara que (VII)

Desprès de diferents reflexions, en aquesta sèrie d’insercions, us comento la meva visió del comerç local : cal fer aquest darrer anàlisi i esperar que, les persones i entitats implicades, encertin en la línia de treball que sigui satisfactòria per als clients i població local, autèntics destinataris del comerç.
Al llarg d’aquests anys he intentat accions afavoridores en diferents sentits : la proposta colla, el comerç col·laboratiu (fotocopies gratuïtes) o, mes recentment, la difusió i entrega en ma d’una acció sobre aparadorisme de Nadal gratuïta… ; en cap cas no hi ha hagut resposta o continuïtat.
Arreu d’altres poblacions, les associacions de comerciants tenen un paper important en el dia a dia, en la implicació social, i en la creació de llocs de treball.
La meva opinió de tot no pot ser mes que pessimista; m’agradaria resumir-ho en aquests punts:
a)      No hi ha una consciencia col·lectiva de treballar amb objectius a mig termini : ni hi ha equip, ni persones engrescades.
b)      Alguns establiments estan arribant a l’edat de jubilació dels seus titulars, i no es veu que hi hagin protocols per afavorir la seva transmissió i, el mes segur, es que tanquin.
c)       No hi ha un estudi dels establiments mínims amb capacitat de generar clientela estable; el comerç no es una activitat aïllada, i per tant un afavoreix a l’altra.
d)      Hi ha un increment del comerç electrònic, amb forta incidència en poblacions disperses com la de Lliçà, així com una inexistent limitació dels termes municipals (a efectes de compra), que genera associacions locals, quan el client s’adapta o es desplaça sota diferents paràmetres.
e)      Els processos de convergència associativa, han de néixer des de baix, amb voluntat de trobar espais de treball conjunt; aquests processos han de ser compartits i participatius, a la vegada que han de tenir uns objectius clars.
f)       La credibilitat del comerç es guanya dia a dia : cal consensuar ofertes, dies festius d’obertura … entre tots.
g)      Les administracions locals han de visualitzar el efecte del comerç local, com a eina d’activació econòmica, de treballar conjuntament en un projecte comú, de promocionar accions comercials que ho facilitin, i d’afavorir-ho.
h)      Cal liderar l’entitat representativa del comerç, i que els membres responsables de les diferents àrees, siguin professionals del seu ram, o activitat, amb visió a mig termini.
A les properes hores, hi haurà una nova reunió de la junta de l’actual ACLL; esperem que del seu resultat en surti una opció definida i un camí clar del que fer  …

1 comentari:

llavor.informat ha dit...

Ahir a la tarda vaig rebre un correu, sobre un tema, que pot ser dinamitzador per el poble i per tant la meva apreciació, de pessimista expressada al post, podria modificar-se a esperançadora si s’acompleixen les previsions. Temps al temps ...