dijous, 20 de febrer del 2014

100 anys del naixement del primer Monés a Sabadell (1914-2014)

Aquest any s’acompleix el centenari del naixement del meu oncle Josep Maria Monés i Giner, i que va ésser el primer de la nissaga nascut a Sabadell; els meus avis havien nascut a Badalona i a Benifató (Alacant).
Es van conèixer a Sabadell : el meu avi era barber i anava de poble en poble fent-hi estades a diferents barberies; la meva avia havia arribat amb tota la seva família de l’interior de la província d’Alacant : es van conèixer, es van casar (suposo el 1913) i van arrelar a Sabadell.
A traves de diferents referències he anat desgranant la historia dels meus avis, i també tinc espais de temps viscuts amb el meu oncle.
El recordo amb un caràcter fort, ferm, forjat a diferents indrets, amb empenta ... malgrat que, aquests quaranta anys de diferencia, no hem van permetre coneixe’l amb profunditat.
Ell sempre explicava algunes referències de la guerra, que el van impactar, i que es va produir mentre ell estava a Maó; després, al tornar, fa formar part dels primers treballadors del Banc Sabadell, encara situats en un pis del actual Gremi de Fabricants.
El seu caràcter emprenedor i llançat, el va fer sortir del Banc i fer activitats de compravenda amb indrets d’arreu ... parlava dels seus viatges a Tànger, a Trípoli ... en moments en que els intercanvis comercials estaven restringits, per els pocs anys d’acabament de la guerra.
Vaig tenir l’ocasió de compartir uns anys amb ell, treballant a Samil, una empresa de manufactura de llanes on, els tres germans, hi tenien una participació accionarial i es feia el primer tractament de les llanes arribades d’arreu ; el seu rentatge, assecat, cardat, i pentinat fins a sortir unes bobines, flonges, de llana per a esser elaborada.
En aquests anys anava al costat seu; anàvem amunt i avall, i a mes feia d’ajudant de petits encàrrecs, ja que a mes hi havia tres noies secretaries.
Estava situada als baixos de la fabrica Marcet, llavors encara en actiu (i avui seu de la Policia Municipal).
Es va casar amb la Maria Rosa Farrés Bernaldo ( i fórem mig parents de l’Alcalde Antoni Farres, de qui era la seva tieta), amb una filla la Isabel Monés i Farrés, de qui fa temps no en tinc noticies, però que la recordo amb efecte.
El temps ens allunya de les persones, però les situa en el seu lloc a l’historia : llàstima que quan les tenim, no ens preocupem de que el temps passa, i el nostre es limitat.

Des de que estem amb la Concepció, sempre havíem deixat un petit detall al ninxol on estava enterrat : aquesta darrera ocasió el nínxol estava buit, suposo per la no renovació del mateix, i amb això ha desaparegut la darrera referència que en quedava. El recordarem ...

1 comentari:

llavor.informat ha dit...

REctifico el lloc de naixeent de la meva avia,que va esser a Sabadell; concretament els Giner si varen neixer a Benifató, però la meva avia ja era nascuda a Sabadell