Aquests dies es succeeixen les
festivitats, entorn als Tres Tombs i, de l’advocació de Sant Antoni Abad; un
sant, documentat als segles III i IV, que va néixer i viure al territori d’Egipte.
De la seva existència en coneixem que, de jove, va vendre el que tenia, es va
retirar al desert proper i. mes tard, va estar vint anys en un castell
abandonat, vivint en solitari
El seu carisma va fer que,
malgrat l’aïllament, l’anessin a veure de forma continuada moltes persones per
a consultar-li i demanar-li orientació; al cap d’uns anys i veiem que no era
factible estar i viure aïllat, va retornar, i establir diferents comunitats de
seguidors on vivien junts, preludi del que seria la vida monàstica. Va viure
prop de 105 anys
Mes enllà dels fets relatats, per
Sant Atanàsi d’Alexandria que en va fer una referència escrita de les seves
dades biogràfiques i de la seva vida (precisament el 17 de gener de l’any 356,
va morir i es la data que l’església rememora aquest Sant), hi entra la
llegenda i la devoció, arrelada i perpetuada al llarg de generacions,
especialment en territori català.
En les diferents expressions d’imatges
i gravats, la seva figura, va sempre acompanyada del porquet; la seva
iconografia es també coincident amb una barba poblada (blanca o de color segons
l’edat que s’el representa), un bastó i d’altres atributs. La imaginería, i els
gravats, han estat al llarg de molts segles elements catequitzadors i, per tant,
incorporen elements que embolcallen la imatge del sant. Malgrat que la majoria
son veritables obres d’artesania i creació, d’altres, han estat reproduccions
d’artistes precedents
A l’església de Palaudaries, prop
de Palau-solità i Plegamans, encara que dins el terme de Lliçà d’Amunt, hi ha l’església
de Sant Esteve, situada enmig de terrenys agrícoles, on hi destaca el campanar,
i un comunidor; fa uns anys es va fer una rehabilitació sencera de la mateixa, i
si van incorporar elements mes moderns (que no vol dir encertats), entre ells
una roda de molí que n’és l’altar principal. Però en volia destacar la imatge
del crist que presideix l’altar : es una obra moderna de la ceramista local
Roser Nadal, que encertadament va captar una imatge propera : un crist vestit
amb una túnica complerta, sense creu al darrera, però en la posició de braços
estirats, ambdós mes amunt del que en seria la perpendicular al cos. La seva
cara té dues posicions : una que et permet veure-la de front, i una altra
mirada lateral. La seva cara segons va manifestar la pròpia artista, es la
reproducció de la d’una persona immigrant que la va reproduir, i quina
identitat serà anònima.
En podeu veure la imatge en el següent
enllaç de la ceramista : http://www.rosernadal.cat/encarus.htm
Si no tinguéssim aquesta referència,
com ens imaginaríem el Sant Antoni d’avui en dia ? Suposo que moltes persones
hi podríem posar la cara, moltes persones sensibles e implicades, en el
manteniment dels recursos i espais on viuen els animals, en la seva conservació
i habitat, en la cura d’animals maltractats, accidentats o mal cuidats, en la utilització
respectuosa dels mateixos per la feina que puguin fer, o del que ens puguin
aportar.
Imagino un sant proper, amb qui
poder conversar i fer camí, sense demanar-nos ni exigir-nos, senzillament deixar-nos
captivar per els seus fets.
Be, potser li demanaria si volgués
esser el garant o agafar el patronatge de la salvaguarda de les tradicions
catalanes mes arrelades ...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada